Utilizarea noilor tehnologii informaționale în sectorul justiției

Agenția de Administrare a Instanțelor Judecătorești (AAIJ), autoritate administrativă din subordinea Ministerului Justiției, continuă să efectueze o serie de activități pentru amplificarea rolului ce îl au tehnologiile informaționale în sectorul justiției, utilitatea acestora fiind evidentă în procesul gestionării datelor electronice și promovării transparenței în sistemul judecătoresc.

Astfel, începând cu luna iulie 2018, în toate judecătoriile şi curţile de apel este implementată o versiune îmbunătățită (4.1.4) a Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD), creată cu suportul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) în cadrul Programului pentru Justiție Transparentă. Concomitent a fost dezvoltată o nouă versiune a PIGD-ului ce asigură interoperabilitatea cu serviciile guvernamentale electronice relevante (MPass, MSign, MPay, MLog, Mnotify) iar funcționalitățile noi permit semnarea electronică a documentelor emise de instanța de judecată, un transfer electronic al cererilor și al dosarelor mai performant ce oferă posibilitatea de a continua lucrul cu aceleași dosare electronice în toate instanțele și contribuie la evitarea dublărilor de date, la eficientizarea activității angajaților instanțelor de judecată.

Până în data de 21 martie curent are loc testarea noilor funcționalități, iar exploatarea experimentală este demarată în Judecătoria Cimișlia, Judecătoria Comrat și Curtea de Apel Comrat. O altă funcționalitate nouă a PIGD-ului constă în implementarea unui mecanism flexibil de administrare care să permită indicarea specializării judecătorilor, precum și crearea completelor specializate, inclusiv în judecătoriile de primă instanță. Testarea noului sistem informațional judiciar integrat urmează să aibă loc în mai multe etape pe parcursul anului curent. În următoarele etape va fi pilotat modulul dezvoltat pentru Curtea Supremă de Justiție, modulul de raportare statistică electronică și modulul de măsurare a performanței judecătorești.

De asemenea, în vederea facilitării accesului persoanelor la justiţie prin acordarea posibilității de a depune electronic cererea de chemare în judecată și alte acte procesuale, pe parcursul anului 2018 a fost extins procesul de exploatare experimentală a soluţiei informaționale e-Dosar judiciar, aceasta urmând a fi adaptată la exingețele noii versiuni a PIGD-ului.

Tehnologiile informaționale sunt utilizate în instanțe inclusiv la înregistrarea audio a tuturor ședințelor de judecată. Această acțiune este obligatorie și se utilizează pentru verificarea corectitudinii proceselor-verbale, iar participanții la proces au dreptul să solicite o copie a înregistrării audio, după achitarea la instituțiile bancare a plății de 20 lei. Sistemul de videoconferință a ședințelor de judecată este un instrument alternativ, pilotat începând cu luna noiembrie 2018 pentru videoconferinţe în cauze penale în Judecătoria Orhei, Judecătoria Cahul și  Curtea de Apel Cahul. Simultan, Administrația Națională a Penitenciarelor cu suportul Programului pentru Justiție Transparentă a instalat echipamente pentru videoconferințe în cadrul Penitenciarelor din Brănești și Taraclia. Pe parcursul anului 2018, au avut loc 177 ședințe de judecată cu participarea deținuților de la distanță, aflați în sălile special amenajate în cele 2 penitenciare.